Ben jij al bekend met de mogelijkheden van ChatGPT in de spreekkamer? En hoe vaak stuur je een appje naar patiënten? Bij veel bedrijven is het implementeren van digitale innovaties heel gewoon. Echter, in de zorg zijn we vaak nog wat huiverig voor al die nieuwe dingen. Computers kunnen ons echt niet vervangen… Toch?
Vervangen? Nee. Maar technologie kan zeker wel een steentje bijdragen aan het optimaliseren van processen. Ook bij ons in de zorg! MedicalPHIT laat je samen met InnovatietripNL zien wat we in de zorg kunnen leren van het bedrijfsleven. En hoe je die digitale innovaties integreert in een bestaand (fysiek) zorgproces. Daarom organiseren we een tweedaagse tour door Nederland op 18 en 19 april 2024. Stap in, start met netwerken en ervaar wat Google, KPN en citizenM hebben bedacht over hybride dienstverlening. Binnen en buiten de zorg!
Waarom deze innovatietrip?
Het viel Christian Vader en Joris Arts, initiatiefnemers van InnovatietripNL, op dat het moeilijk is digitale ontwikkelingen te implementeren in de zorgwereld. De mogelijkheden die we privé heel gewoon vinden, staan binnen de zorg vaak nog in de kinderschoenen. Daar mag volgens Christian verandering in komen: “Er zijn veel mogelijkheden om het werk van zorgverleners te verlichten door een deel van hun taken te automatiseren. We willen laten zien hoe andere bedrijven omgaan met digitalisatie en hopen dat deelnemers zich tijdens de trip bedenken: oh, het kan dus ook zo.”
Inhoud van de trip
Tijdens deze tweedaagse busreis nemen we een kijkje in de keuken bij onder andere Google en KPN. Je zult wel denken: wat levert het mij nou op om te weten hoe bedrijven buiten de zorg met digitale ontwikkelingen omgaan? We kunnen je verklappen: er valt veel van andere branches te leren.
Google
Google is één van de koplopers op gebied van AI. Zo beschikken ze over Med-Palm. Dat is een tool die dokters kan ondersteunen bij het vaststellen van een diagnose. Een soort medische ChatGPT, die uiteindelijk ook een goede samenvatting kan genereren voor patiënten. Een praktische vinding dus.
KPN
KPN maakt niet alleen (video)bellen mogelijk. Het bedrijf houdt zich ook bezig met geavanceerde systemen om op afstand voor patiënten te kunnen zorgen. Zo zijn ze bezig met het ontwikkelen van matrassen die signaleren wanneer een persoon ligt, opstaat of doorligt. Daarnaast is er een tag die kan meten wanneer je slaapt, beweegt of bent gevallen. Op deze manier kun je zonder fysiek aanwezig te zijn iemands gezondheid observeren en snel ingrijpen wanneer dat nodig is.
De toekomst van de zorg
Na een overnachting bij citizenM, waar ze heel ver zijn in gepersonaliseerde service, kijken we de tweede dag binnen bij innovatieve zorgorganisatie Marente. We sluiten de dag af met een Design Thinking workshop. In deze interactieve sessie werk je in teams aan innovatieve oplossingen voor complexe problemen. Zo vertaal je je inspiratie direct naar mogelijkheden voor je eigen zorgorganisatie. Maar de innovatietrip is niet alleen voor het opdoen van kennis… Je belandt in een community waar je kunt netwerken met andere zorgprofessionals en lastige vraagstukken kunt delen om input te krijgen. Conclusie is: pak gauw je weekendtas in en maak kennis met de toekomst van de zorg. Interessant? Meld je dan nu gelijk aan!