Bart Schepers, Territory manager Nordics

Hoe werk je je als ‘nitwit’ in de healthcare sector het snelst in? Bert Schepers vroeg het een oud-collega. Die wees hem op het Academy-aanbod van MedicalPHIT.

Hyland verkoopt software die ziekenhuizen helpt beter om te gaan met beelden. Maar die wereld is compleet nieuw voor mij. Naast het uitbreiden van mijn netwerk, zocht ik een training die mij wegwijs kon maken in de terminologie van de zorgsector. Dat is gelukt. Ik heb een aantal specialisten uitgenodigd voor een virtueel bakje koffie en merk dat ik hun specifieke antwoorden steeds beter kan plaatsen. En voor een samenvatting van de lessons learned pak ik de aantekeningen en het cursusmateriaal er nog weleens bij.”

Wie wees jou op de Academy van MedicalPHIT?

“In het verleden heb ik samengewerkt met iemand die bij Siemens werkt. Toen ik wist dat ik bij Hyland aan de slag zou gaan, heb ik hem gevraagd hoe ik me het snelst in kan werken in de health care. Want daar wist ik tot voor kort niet veel van. Mijn oud-collega kende MedicalPHIT vanuit het verleden. Het cursusaanbod sprak mij direct aan.”

Je koos voor Ziekenhuisbreed beeldmanagement, een goede keuze?

“Alle termen waren nieuw voor mij, dus ja, een goede keuze. De groep kon je eigenlijk in twee soorten mensen opsplitsen. Adviseurs en leveranciers vanuit IT of nieuw in het vakgebied, zoals ik. En mensen die al iets met PACS doen of in het ziekenhuis werken. Ik merkte dat beide groepen de workshop goed waardeerden. Het was dus voor iedereen relevant. Ook ik kijk er met een goed gevoel op terug.”

Heeft de cursus jouw perspectief verbreed?

“Ja, ik heb er veel van geleerd. Maar uiteindelijk moet je er iets mee doen. De droge theorie, daar kun niet veel mee. Met name de praktische voorbeelden hebben me wijzer gemaakt. Wat is een EEG, wat doet een CT-scan. Ook de termen die werden uitgelegd zijn bruikbaar. Met name door de voorbeelden die erbij horen. Maar waar je nog het meest van leert is de vragen die door cursisten gesteld worden. Dan hoor je iemand die in een ziekenhuis werkt zeggen: ‘wij doen het hier zo’ of ‘in de praktijk lopen we daar tegenaan’. Het is leerzaam om zo’n vraagstuk later zelf ook eens te bekijken. Daarbij is het wel belangrijk hoe de cursusleiding omgaat met vragen. Deze mannen waren heel toegankelijk en daardoor werden veel vragen gesteld.”

Wat had beter gekund?

“Ik kwam van nul, dus het was erg leerzaam. Nu moet ik een samenvatting maken voor mijn team. The proof op the pudding, zeg maar. Als ik het materiaal terugkijk, dan mis ik hier en daar toch wat context. Een opname van de cursus om terug te luisteren zou fantastisch zijn. En nog meer praktijkvoorbeelden zouden eraan bijdragen dat de stof beter blijft hangen. Ik herinner me bijvoorbeeld nog het flowchart tekenen. Voor mijn salesrol niet per se heel relevant, maar ik weet nog precies waarom we dat deden.”

Wat heb je toegepast in de praktijk?

“Ik ben nu 6 weken in dienst en loop veel mee met een collega. Daarnaast probeer ik via LinkedIn specialisten uit te nodigen voor een virtuele kop koffie. Gisteren had ik twee van die gesprekken. Het is fijn als je dan hun antwoorden hoort en precies weet waar het over gaat. In de praktijk leer je het meest!”

Staat er nog een andere cursus op je wensenlijstje?

“De kwaliteit was goed, dus ik heb het er al met mijn baas over gehad. Ook al even contact gezocht met MedicalPHIT hoe het aanbod Engelstalige trainingen is. Mijn collega’s zijn namelijk bijna allemaal Engelstalig. Ik heb begrepen dat ze met een internationale uitrol bezig zijn, dus wie weet kunnen we daarop aanhaken. Introductie Interoperabiliteit – wie heeft dat woord bedacht – vind ik interessant. Net als Digitale Pathologie. Met name dat laatste thema krijgt steeds meer de aandacht, merken we intern. Ik wist niet dat MedicalPHIT daar ook een congres over organiseert. Dat houd ik zeker in de gaten.”